Sunday, February 21, 2010

Udang kering buatan sendiri (homemade dried shrimp)

This udang kering made by my mum.. thanx emak for making this wonderful udang kering for me. Aju bawak masa dia balik ke Taiping masa cuti CNY last week.
Aku rasa ramai yg dah tengok gambar2 udang kering yg tengah dijemur kat Kuala Gula. Memang tak lalu nak mkn klu tengok gambar tu. Dah le jemur kat tepi jln dgn lapik plastik hitam, then ada anjing dok jln kat situ.. siap kencing-berak pun kat area situ gak. Meloyakan! Klu org lain tengok gambar je.. aku pernah tengok sendiri masa our 1st fishing trip kat situ!
Sbb tu aku still prefer yg homemade.. not by me lar.. by my emak!!
Still belum asingkan kepala
***
Udang ni beli direct from nelayan kat Port Weld aka Kuala Sepetang. Aku tak sure berapa.. rasanya tak sampai RM5 sekilo. Sgt murah sebab klu kat luar boleh sampai RM11 sekilo.. ini udang yg ditangkap, bukan yg bela kaler gelap tu. Sgt manis & sedap especially klu buat cucur udang atau mee rebus favourite aku tu. Sebab tu Port Weld sgt terkenal dgn mee udang. Pernah pi makan Mee Banjir Udang Mak Teh kat Kuala Sepetang tak? Read here
Dah asingkan kepala
***
pagi semalam emak call suruh aku jemur lagi udang tu sbb hari tu jemur sat ja.. emak suruh aku goncangkan plastik udang tu utk leraikan kepala udang. Semua gambar kat sini dah lepas aku jemur. Jemur tak sampai 2 jam dah kering sbb cuaca memang elok panas terik semalam.


Kepala udang.. jgn buang. Sedap klu buat mee rebus.
***
Dah siap masuk dlm bekas. Satu udang yg diasingkan kepala.. sedap klu masuk dlm nasi goreng.. Satu tu kepala & segala serdak yg halus2 tu!
***
Aku tak sure macam mana emak aku buat before jemur udang ni.. but according to aju emak gaul dgn garam then masuk dlm kuali. Masak sikit sampai keluar air udang tu sikit.. jgn lama2 sgt. Then boleh jemur.
Sgt best & terjamin bersih.
No preservative & additive except garam!

No comments: