Wednesday, January 06, 2010

Dhill's cooking: Kuih Keria

Kuih Keria.Masa on the way balik ke KL dari Langkawi, kami singgah kat Cameron Highland. Sempat le aku beli Japanese Sweet Potatoes sampai 3 1/2 kg (which is for RM10). Banyak sgt sampai tatau nak buat apa. Bila rebus yg makan aku & hubby je. Padahal masa tu kat rumah meriah jugak dgn the kids ( hubby's child) & anak2 menakan aku. Dari dok terbiar aku pun buat le kuih keria. Laju lak dorang makan bila dah jadi kuih ni!
Rasanya macam dah bertahun aku tak buat keria.. malas nak makan manis2 ni.
Recipe:
No accurate measure for this..
just rebus keledek & lenyek sampai halus. Then gaul tepung gandum sikit-sikit... jgn letak tepung banyak sgt. Then bentukkan spt gegelang.. goreng.
***
Bila dah siap goreng boleh tabur gula aising.. for those yg suka manis boleh juga sira dgn gula which pada aku is not healthy. Manis sgt jadinya nanti... so kita letak gula aising light-light je!

2 comments:

inahar ali said...

ni memang feveret akak!! mudah nk wat tp maleh..hehehe!!!

rapheydhillo said...

k.ina,
dah siap rebus lagi senang le nak buat..