Thursday, November 19, 2009

Paella versi dhillo

Satu cara nak cepat2 masak.. masak le yg simple.
So itu le yg aku buat rabu & ahad minggu lepas. Masak paella my own version..
*
Ini yg aku masak pada hari rabu 11.11.09. Just ada ayam je dlm nasi tu.
*
Yg ni pulak aku masak pada hari ahad 16.11.09.
Selain ayam, aku jugak letak sotong & udang.

Nanti klu sempat aku letak resepi kat sini.

Update:
Bahan2 -

  • 2 cawan beras basmathi - cuci & rendam dgn 2 1/2 cwn air dlm rice cooker.

Sementara beras direndam siapkan bahan2 kat bawah ni-

  • 5 ketul ayam
  • 10 ekor udang saiz sederhana
  • 2-3 ekor sotong - dipotong bulat
  • 1 ulas bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih -dicincang
  • 10 biji bunga cengkih
  • 1 sudu besar pes tomato
  • 1 1/2 sudu besar rempah beriani (optional - klu tak de letak rempah sup pun ok)
  • 1/4 kiub pati ayam
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 1 1/2 sudu teh gula
  • 1 sudu besar mentega & 1 sudu besar minyak masak.

Cara2:

  • Panaskan minyak masak & mentega dlm pan.
  • Tumis bawang besar sampai kuning. Masukkan bawang putih & cengkih - kacau sampai naik bau.
  • Masukkan ayam - biar sampai sedikit kuning.
  • Masukkan pes tomato, rempah beriani/sup, stok ayam & sedikit air. Kacau dan masukkan sotong & ayam. Kacau lagi dan masukkan gula & garam.
  • Tuang dlm rice cooker yg berisi beras. Kacau rata & masak nasi seperti biasa.

No comments: