Sunday, February 08, 2009

Saturday cooks: Apam Mekar

Klu ana <http://anatahir4ever.blogspot.com/> tengok apam mekar aku ni sure dia gelak guling2..
Org buat apam ni bentuk bulat, aku punya jadi bentuk diamond le pulak.. ini kes tak de acuan apam le nih! Tp cantik gak kan.. tak pernah org buat!!
Apam ku ni merekah.. walaupun tak le merekah cantik sgt.. xtually aku altered sikit recipe yg aku amik kat MyR - Hanielieza punya sbbnya tak berani nak tiru ana punya (resepi dia apam coklat- akak ni tak berani le nak pepandai alter resipi tu nak bagi jadi apam kaler2 mcm kat atas tu, nanti tak jadi pulak!).. tp aku rasa anapun amik hanielieza punya jugak kut.
Walaupun pakai resipi hanielieza, aku still tukar - aku reducekan gula. As usual aku mesti reducekan gula in all my cooking.. itu yg payah tu, mesti hasilnya tak seberapa! Anyway, jadi jugak, walaupun aku rasa i shud also reduce kan tepung sikit..

Bahan2 (dpt dlm 25 ketui):
100gm gula halus *
1 biji telur *
1/2 sudu teh ovallette (or quick 75 - cake stabilizer)*
1/2 sudu teh esen vanilla*
100 ml susu segar
150 gm tepung gandum
Pewarna hijau, merah, kuning telur (klu suka le.. klu tak biar je kaler batter yg ori tu)

cara2:
Pukul bahan * sampai kembang. Then masuk tepung berselang seli dgn susu sambil pukul rata.
Masuk adunan dlm piping bag (or platik bag yg bungkus lauk berkat tu.. ini org johor mesti tau!). Titiskan pewarna dlm plastik bag (Ini strategi utk minimisekan bekas utk dicuci.. terror tak aku!) .. gaul rata then boleh pipe dlm papercup. Aku taruk yg kaler kuning dulu, then merah.. last sekali hijau. Kukus selama 10-15 minute dlm pengukus yg dah dipanaskan.

** aku pernah buat kuih ni masa zaman sekolah dulu.. namanya kek span kukus. Aku tiru dlm buku resepi budak yang amik sains rumah tangga (SRT)- skrg ni rasanya dah tukar jadi ekonomi rumah tangga kut.. buku ni aku jumpa kat dlm meja aku masa form 5 kut.. tak ingat le pulak.. or maybe form 4 kut. Berhari2 aku simpan buku resepi ni tp takde pulak org tuntut.. so brg tak dituntut terus le jadi milik org yg jumpa tu.. sampai le skrg ni aku still simpan buku tu (n still tak de org tuntut!).. bagus betul, sbb aku betul2 teruja tengok resepi dlm buku tu.. dah byk jugak yg aku belajar dr situ. Oh ye.. nama pemilik buku tu.. ROSALIND Foo Suan Bee. Dear Rosalind, if you read this.. thanx for 'sharing' (unintendedly for almost 20 years!) the book with me.. if you wish to get back this recipe book please leave your comment here ;)... peace!!

2 comments:

LadyAna said...

Dhil, paper cup ni mesti ada acuan dia, kalau tak memang dia mengembang camtu..takpe bleh try lagi...ana masa first time buat pun tak jadi sgt..ala2 segan apam nak merekah..hehe..

rapheydhillo said...

ana,
i mmg tau kena letak dlm acuan.. tp i tak de. Tu yg main kukus dlm paper cup je tu..