Thursday, January 29, 2009

Makan2 @ Taiping

Kuih-muih hidangan kat Taiping semasa Chinese New Year baru2 ni.
*
Kuih bakar @ bangkit yg melt in your mouth..
*
Super moist choc cake with ice-cream, requested by dear hubby.
*
Kuih cara manis.. tak tau siapa yg bancuh batter tu. Yg aku tau adik aku Yanz yg bakar atas dapur.. aku tahu ngap je!
Dulu masa aku sekolah, cara manis ni mmg selalu aku buat.
Sukat main agak je.. bahan2 dia -daun pandan (mesin dgn santan cair & perah), santan pekat, tepung, telur & garam. Bancuh semua & tapis. Acuan mesti letak minyak sikit utk elak dr melekat. Bila acuan dah panas, masukkan bancuhan dgn sudu. Then masuk gula kat tengah. Tutup & biar sampai masak baru angkat. Lecehnya sbb kena tunggu lama kat dapur. Memang berebut mkn ni.. masak macam siput, makan macam arnab! Tak sempat masak next round, yg sblm tu dah abih..

No comments: